2012. szeptember 23., vasárnap

Konfliktuskezelés és Flow

Katona Erzsébet önismereti tréner írja a Babafalva portálon:

Az, hogy hogyan kezeljük konfliktusainkat nagyon nagy részben a szülői mintán alapul. Sokan bármilyen eszközt felhasználnak, hogy a konfliktusnak vége legyen, annyira szeretnének megszabadulni a helyzetből.

Önismeret szükséges ahhoz, hogy stressz helyzetben ne a korábban beidegzett sémák alapján cselekedjünk.

A jó és rossz konfliktusok között szerinte az a különbség, hogy a jó konfliktusokban változás jön létre a családban, a rossz konfliktusok pedig a közösség széteséséhez vezetnek.

Véleményem szerint a konfliktus olyan, mint a test számára a fájdalom, vagyis jelzés, hogy valami nem működik jól minden résztvevő számára. Minden konfliktus jóvá válhat, három lépésben:
  • kiderítjük, hogy pontosan mi az, ami nem működik, 
  • kinek mire van szüksége az adott helyzetben - és mi a valódi (mögöttes) szükséglete, 
  • megkeressük a mindenki számára megoldást, a valódi szükségleteik kielégítésének módját.

Érdekes táblázatban foglalja össze Thomas Killmann öt konfliktuskezelési módszerét, melyről eszembe jutott Csíkszentmihályi Mihály előadása a TED-en, és a Flow ábrája.




Ha így tekintünk konfliktushelyzeteinkre, mint amelyek akár a Flow élmények forrásává is válhatnak, könnyebben vállaljuk az erőfeszítést a konfliktus mögötti probléma felderítéséért és megoldásáért.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése