2014. augusztus 1., péntek

3 kérdéses vita kezelés

Veled is előfordul, hogy vitatkozol valakivel?
Volt, hogy alul maradtál egy vitában, és mégis azt gondoltad, Neked volt igazad?
Vagy te kerültél ki győztesen, mégsem maradt jó érzésed utána?
Szeretnéd tudni, hogyan lehetséges harag és megbántottság nélkül lezárni egy vitát, úgy hogy mindketten nyertesnek érezhessétek magatokat?

Akkor a Megoldó Kommunikáció a Te módszered!

Ha rendszeresen vitába bonyolódsz, a vita sokszor nem arról szól, amiről beszéltek, hanem egy hosszú játszma egyik epizódját játsszátok le. A játszmák lényege, hogy mindkét résztvevő nyerni szeretne benne, ismétlődések vannak benne: szinte szóról szóra lehet tudni, hogy mikor, ki, mit válaszol. Egy másik szempontból ilyenkor mindketten energiát szeretnétek nyerni a másiktól. Az az érdekes ebben, hogy egy ilyen játszmában mind a két fél megszerzi a szükséges energiát, akár vesztesként, akár nyertesként jön ki a vitából. Ilyenkor a vitatkozás szokását kell megváltoztatni, ami nehéz - de nem lehetetlen!
Az a jó hír, hogy a játszmákhoz ketten kellenek, így akkor is ki tudsz lépni a játszmából, ha ezt csak Te szeretnéd. 

Kilépés a játszmákból:  - csak mondd ki, mi most egy játszmában vagyunk,  Te is tudod, én is tudom, hogyan fog véget érni, ha így folytatjuk, ezért én most nem folytatom.
1. - Te mit szeretnél: vitatkozni, vagy a helyzetet megoldani? -
ezen a ponton kiderül, hogy a vitapartnered partnered  lesz-e a szokás megváltoztatásában.

Ha a megoldásra szavaztok, a következő lépés kideríteni,:
2. - Mire van szükséged ?
3. - Mire van szükségem?


Mindkettőtök válaszait szedjétek pontokba egy papír egyik és másik oldalán, a két oszlop között most az ellentétet kifejező DE szócska áll.
Cseréld ki a DE  szót ÉS-re!
Olvassátok el újra a pontokat így: az ÉS kötőszóval.
Váljatok külön, és találjatok ki 3-3 javaslatot, hogyan lehet a két kívánságsort egyszerre  megvalósítani. Nem baj, ha furcsa, vagy szokatlan a megoldásotok, ha úgy mindketten megkaphatjátok azt, amit szeretnétek.

2014. július 27., vasárnap

Hogyan mondjam el? 9 (+1) lépés a Megoldásig

Hányszor fordult elő, hogy tudtad, valamit meg kellene beszélni, de visszatartott valami? Féltél, hogy ellenállást fogsz kiváltani, és halogattad amíg csak lehetett?

Ha szívesebben elkerülöd az összeütközéseket, nehéz lehet érvényesíteni az elképzeléseidet.

Hogyan mondjad el - 
úgy, hogy hatása is legyen és a béke is megmaradjon?

Kilenc lépésben Neked is sikerül!


1. lépés:
Írd le, mit mondanál!
Első körben írj le mindent, ami csak jön, öntsd ki a szíved, mindent, amit érzel, amit kifogásolsz, ami bánt.

2. lépés:
Foglalkozz mással!
Amikor a rossz dolgokra gondolunk, időlegesen hozzáférhetetlenné válnak jó gondolataink. Gyakorlat kell hozzá, hogy egyikből a másikba át tudjunk kapcsolni, ezért jó, ha valamilyen kreatív tevékenységgel szakítjuk meg a rossz gondolatokat. Főzz, fess, énekelj, táncolj - vagy tégy bármit, amiben örömödet leled!

3. lépés:
Végezz néhány keresztbelendítést!
(Jobb könyököt a bal térdedhez, majd fordítva, a bal könyöködet a jobb térdedhez.)
Ez összeköti a két agyfélteke működését, így könnyebb lesz a következő pontot megírnod.

4. lépés:
Írd le, amit szeretnél!
Vegyél elő új papírt és  arra írd le részletesen azt az állapotot, amire vágysz.
Ahogy írod, képzeld is el, milyen lenne, ha megtörténne!

5. lépés:
Aludj rá!
Az éjszaka folyamán álmaink közben sok gondolat a helyére kerül.

6. lépés:
Tisztázd a problémát!
Vedd elő az első papírt, olvasd el. Egy új papírra írd át a következő szabályok szerint:

* minden mondat kijelentő módban legyen (tagadás nélkül)
* a "nem" és "ne" szavakat hagyd ki, fogalmazd meg az ellentétét másképp
* ugyanígy járj el a fosztóképzőkkel (-tlan, -tlen, -talan, -telen), cseréld ki az ellentétükre őket
* hagyj ki minden mondatot, ami minősíti a másikat

Benne maradhat minden, ami arról szól, hogy Te mit csinálsz, látsz, hallasz, tapasztalsz, érzel.
Olvasd át néhányszor az új szöveget.

7. lépés:
Tisztázd a vágyaid!
Ha már elégedett vagy a probléma megfogalmazásával, vedd elő a második papírt, amire a vágyott állapotot írtad fel, és a 6. lépés szabályai szerint írd át, ha szükséges!

8. lépés:
Teremts megfelelő időt és helyet a megbeszélésre!

Amikor eljön az idő a megbeszélésre, gondoskodj róla, hogy ne zavarjanak meg közben.
Mindenképpen üljetek le, és figyelj rá, hogy semmiképp se szemben üljetek egymással,
hanem  egymás mellett, de úgy hogy lássátok is egymást.

9. lépés:
Mondd el!

Mondd el, hogy egy ideje készülsz rá, hogy erről beszéljetek, és jelezd, hogy ez számodra fontos. Avval folytasd, hogy röviden elmondod a lényegét a kívánt állapotnak, amit a második papírra írtál. Kérd, hogy segítsen Neked ennek elérésében., és ha elfogadóan válaszol, mondd el, hogy mit tehet érted, aszerint, ahogy a problémát tisztáztad.

(A kép forrása: freeimages.com)


+1. lépés:
Visszautasítás kezelése
Előfordulhat, hogy így is, mégis, konfliktus támad, védekezően vagy visszautasítóan reagál.
Ilyenkor ne folytasd a probléma taglalásával!
Hallgasd meg az Ő problémáját, és kérdezz vissza - jól értetted-e, hogy... és mondd el pár (tényleg csak 3-4!) szóban, azt, amit megértettél abból amit mondott,  hogy mi a kifogása, mitől fél, mi az, ami az ellenállását váltott ki.
Mondjad meg, hogy szeretnéd, ha együtt olyan megoldást találnátok, ami ezt is figyelembe veszi, és Neki is megfelel. Nem akarod őt hibáztatni, hanem arra keresel megoldást, hogy mind a ketten jobban érezzétek magatokat.
Ha nagy benne az ellenállás, akkor először azokat a "lehetetlen megoldásokat" vegyétek sorra, amik biztos, hogy nem működnek, de a céljaitokat figyelembe veszik. Írjatok belőle listát! Ha már elég hosszú a lista, erre is érdemes aludni.
Számtalanszor előfordul, hogy a sok lehetetlen megoldás egyszerre csak összeáll, és egy egészen kézenfekvő, vagy különleges, mindkettőtöknek kiváló megoldással ébredtek!

Gyere, meséld el a Te történetedet FB csoportunkban!